Igår kväll var jag + mamma och pappa hos tandläkaren. Inget speciellt med det kan man ju tycka, men det var ingen vanlig rutinkontroll och vi hade inte heller blivit kallade dit.

Anledningen till att vi var där är att jag vill skaffa tandställning. Jag har väldigt trångt mellan mina tänder (jag kan knappt använda tandtråd!) och eftersom att min käke inte lär växa mer, kommer det ju bara bli trängre i munnen på mig när de sista kindtänderna kommer upp. Jag har redan en hörntand som inte kommer ner i tandraden eftersom att den helt enkelt inte får plats. Detta är inga direkta problem, utan mer en fråga om utseende. Mitt bett är nämligen perfekt och även om det blir trångt mellan tänderna är det ju inget som blir problematiskt när jag ska äta.

Men tandläkaren sa att mina tänder antagligen skulle komma ännu lite närmare varandra och om några år kommer det ta längre tid och vara svårare att fixa (beror på att käken fortfarande är i växtfas). Då jag absolut inte vill ha mer utstående framtänder och jag gärna skulle vilja ha en rak tandrad och lite mer plats till mina tänder, så har jag beslutat att skaffa tandställning.

Det innebär att jag få dra ut fyra tänder, men han sa att de inte var något jag skulle sakna/behöva i framtiden. Jag kommer behöva ha ”räls” i både överkäken och underkäken. Det beror på att om jag ändrar överkäken måste ju underkäken korrigeras så att mitt bett blir bra + att mina tänder i underkäken sitter lite trångt de med, så det ska jag också rätta till.

”Och därmed ber jag att få avsluta dagens nyheter” :-P

Haha, ha en bra fredag!

