Jag tänkte faktiskt göra mig i ordning för sängen nu och lägga mig och läsa en stund. Jag har ju ändå ingenting att göra så här dags på dagen, så då kan jag lika gärna försöka sova nu och gå upp tidigare imorgon!

Men innan jag gosar ner mig i sängen tänkte jag ge er lite fakta om sömn.

Alla behöver vi sova för att må bra. Vad alla dock inte vet är hur mycket de egentligen behöver sova. Jag har själv märkt att jag inte klarar mig med för lite sömn. Man tror att man mår okej fast än att man inte sover mer än 7 timmar per natt. Jag vet att det låter som normal tid att sova, men alla klarar inte det. Det finns inte några magiska gränser på hur mycket man ska sova för att må bra. Det är individuellt. Så för att må så bra som möjligt, bör man testa dig fram. När mår du bäst efter en natts sömn? Hur mycket är lagom med tid?

Personligen mår jag som bäst när jag sovit mellan 9 och 10 timmar. Sover jag mer än 10 timmar blir jag degig under dagen och vill inte göra något. Sover jag mindre håller jag alltid på att somna på bussen på vägen hem från skolan. Men när jag fått mina 9 timmars sömn håller jag mig pigg och orkar med allt som livet låter en kämpa med under en hel dag.

Tänk på att du inte kan räkna tid av sömn från det att du lagt dig i sängen, till det klockslag du ställt väckarklockan på. Det tar lite tid att somna och därför får man dra bort lite av vad man räknar med att man kommer sova. Jag vet även med mig själv att jag blir stressad på kvällen om klockan är mycket och jag ska upp tidigt. För då har jag bara några timmar att sova på och de måste jag utnyttja så bra som möjligt. Så ge dig själv chansen att andas ut en stund innan du ska sova. Då lär du somna fortare och känna dig bättre inför morgondagen.

En annan fakta är att desto högre upp du sover på kudden, desto mindre ögonpåsar får du. Jag har märkt det själv. Den sida jag gillar att sova på, alltså den sida av huvudet som är mot kudden, det ögat har en något större ”påse” under sig när jag vaknar.
Vad jag vet så beror det på blodtillförseln i huvudet. Man måste ha blod som kan transporteras fritt i kroppen när man sover, men att höja en kroppsdel minskar det lite. Så genom att lägga huvudet mitt uppe på din kudde gör att ”påsarna” under ögonen blir mindre.

Hoppas ni har lite nytta av denna information och att ni sover så att ni mår bra i fortsättningen.

Sov nu gott, så ses vi imorgon!

20121227-221906.jpg

20121227-221911.jpg

20121227-221901.jpg

