Jag har haft tur med min hy. Jag har inga större problem med den och jag får sällan finnar och igentäppta porer. Därför är jag kanske inte den bästa att fråga om hur man blir av med finnar. Men en sak vet jag. Och det är hur man kan förebygga uppkomsten av dem. Jag märker själv att jag får fet hy och sådana svarta ploppar på näsan när jag inte tar hand om min hud. Så idag tänkte jag dela med mig av mina kunskaper och råd kring hur jag sköter om min hud (detta gäller ansiktet).

En hel del beror på gener. Vi alla har olika sorters hud och den behöver vård efter det. Det finns dock två steg som alla behöver enligt vad jag tror. De stegen är:

1. Rengöring
För att din hud ska hållas ren och inte bli igentäppt, behöver den rengöras. Det räcker inte att skölja ansiktet i vatten och tro att allt smuts går bort. Huden behöver rengöring på djupet som går in i porerna och tar bort allt skit som finns där. Jag har endast tre olika produkter som jag använder för att rengöra mitt ansikte. Oftast använder jag bara två av dem och det räcker för mig. De två jag använder i så fall är den första och sista produkten jag kommer berätta om.

Den första produkten är sminkborttagningsmedel från Neutrogena (serien Visibly clear) som heter Oil-free make-up remover. Det är en kräm som med hjälp av en pad tar bort mascara och puder (foundation också om man använder det, ja alla sminkprodukter man använder). Det står på produkten att den inte behöver sköljas av för att den inte lämnar någon fet hinna eller oljig känsla, men jag anser att alla rengöringsprodukter ska sköljas av. Min hud är inte fet, den är faktiskt ganska torr och jag tycker ändå att jag känner mig oljig och skitig om jag lämnar den krämen på. Jag vet inte hur andra känner som använder den här produkten, men enligt mig ska alla sådana produkter som inte är till för ren återfuktning, sköljas av. Det finns ju ingen mening med att först tvätta av sminket för att sedan lämna rester av det tillsammans med sminkborttagningsmedlet på huden. Det går då in i porerna och täpper igen dem. Så efter att jag tvättat bort mascara och så, sköljer jag alltid ansiktet med vatten för att få bort den övriga krämen.

20130102-150521.jpg

Andra produkten jag använder är en sorts tvål från Neutrogena (också från serien Visibly clear) som heter pink grapefruit facial wash. Detta är en produkt som tvålar in ansiktet och löddrar därför en del. Jag tycker den rengör bra och det är en bra andra produkt då den ska tvålas in på ett fuktigt/vått ansikte. Innan jag använder den sköljer jag ansiktet i så varmt vatten jag kan, utan att bränna mig. Detta gör att porerna öppnas lite och det blir lättare för produkten att gå in och rengöra på djupet. Efter att ha gnuggat ansiktet med den här produkten, sköljer jag av den i lite kallare vatten. Då sluter sig porerna lite igen och man släpper inte in skit igen.

20130102-151659.jpg

Tredje produkten är ett ansiktsvatten från Neutrogena (serien Visibly clear) som heter spot stress control. Detta är den enda produkt som jag inte sköljer av. Ett ansiktsvatten avdunstar och sätter sig inte som en hinna på huden. Den är lätt och tas lätt upp av huden också. Just denna produkten kändes lite frätande på min hud första gångerna jag använde den. Den är alltså ganska stark och du kommer känna att det svider där du har finnar. Med hjälp av en pad som man har produkten på, gnuggar man ansiktet rent. Då fastnar överblivet skit på paden. Om du använt mycket smink en dag kommer du se att paden blir lite skitig av rester från sminket som man inte fått bort innan.
Jag tycker att det är en perfekt avslutning på rengöringen, då ansiktsvatten har en tendens att torka ut huden en aning. Det är ju fet och oljig hud som ofta orsakar finnar, så med hjälp av ett ansiktsvatten torkar man ut huden lite och förebygger finnar.

20130102-150825.jpg

2. Återfuktning
All hud behöver återfuktas för att må bra och hållas mjuk och slät. Om din hy normalt är fet behöver du inte använda så mycket aniktskräm och då kanske en kräm som är till för lite fetare hy. Om du har torr hy kan du behöva en fetare kräm som återfuktar ordentligt. Det är inte bra att sätta på för mycket kräm bara för att ge mycket återfuktning. Det resulterar istället i att man får en fet hinna över huden och det vill man inte. Man får testa sig fram så att man använder den mängd kräm som huden kan ta upp för att må bra.
Jag har aldrig använt någon speciell eller dyr ansiktskräm. Den jag använder är en ansiktskräm som finns på apoteket. Den är från märket ACO och serien är FACE. Den jag använder just nu heter ansiktscreme 3+3, då den innehåller tre olika oljor som återfuktar ordentligt. Den är för torr hud. Det finns många ansiktskrämer från detta märke och denna serie som är till för olika sorters ändamål och till olika sorters hy. De har något som passar de flesta och det till ett rimligt pris.

20130102-150924.jpg

För att sammanfatta det hela så anser jag att huden behöver tvättas ren och göras lite torr för att sedan kunna absorbera bra återfuktning som inte täpper igen porerna igen.

20130102-151217.jpg

Jag hoppas ni finner detta hjälpsamt och har ni frågor är det bara att lämna en kommentar eller mejla mig.

Ha en bra dag alla!

