Idag efter skolan stack jag ut på stan för att hitta en frisör som jag kunde få en klippning hos. Redan på andra salongen hade dem tid för mig, så jag satte mig i frisörstolen och bad att få det slitna bortklippt. Det fixades snabbt och hon var förstående när jag sa att jag försöker spara ut min uppklippning, så hon tog extra lite där.

Men nu till ett (eller flera) fel alla frisörer gör. Eller ja, åtminstone alla jag varit hos.

Först och främst vet jag inte om frisörerna försöker tvätta bort min hårbotten när de ska göra rent mitt hår eller om de bara aldrig sett ett skitigare hår än mitt? Sedan när man är klar med den rejäla shampo-gnuggningen, sätter de igång med kammen. De har precis blött ner och rört runt i håret, så det är otroligt tovigt. Men varför ta en kam som har glesare tänder och varför försöka lösa knutorna lite fint, när man kan slita av dem med kammen?!

Håret får inte vila från den våldsamma kammen förrän det är dags att torka håret. Då sprejar frisören först i något värmeskyddande medel (som mest används för att det doftar gott) och efter det dras hårtorken igång på max, bara så att vi kan spara lite tid på torkningen. Många frisörer passar i detta momentet på att dra och röra runt med sina händer i kundens hår igen, så att de tovor man precis slet bort kommer tillbaka… Sedan är det inte många som fönar längs med hårets fjällskikt, utan de bara kör upp och ner med hårtorken på alla håll och kanter.

När håret är torrt är det dags för finjustering. Då tas en borste (eller den fruktade kammen) fram och vi är tillbaka i andra momentet, men denna gången med torrt hår.

För att sedan kunna kalla sig för en person som ska veta hur man tar hand om och vårdar hår på bästa sätt, har de i någon återfuktande olja som ska ge the final touch.

Sedan står man där i kassan och hostar upp 500 spänn för en tuff krattning av hårbotten och kanske ett och annat rivmärke på kinden eller örat.

Som ni märker är jag ganska besviken på dagens frisörer. Jag menar frisörer ska vara de personer som vet hur man får ett friskt och starkt hår och vad man ska göra för att skona det från slitage. Men ärligt talat verkar det mest som att de vill få skiten gjord så att de kan dricka kaffe. Som kund hade jag uppskattat om jag fick en försiktig behandling av mitt hår och kanske lite tips när jag besöker salongen. Det hade ju inte heller skadat om de berättade vad de gjorde så att man kan säga ”STOPP OCH BELÄGG! Det där vill jag inte att du gör/det där vill jag inte ha i mitt hår.”

Jag är nu desperat efter tips på frisörer som uppfyller de flesta krav jag har. Vill inte få dåligt samvete över hur mitt hår blir behandlas varje gång jag sätter mig i en frisörstol..

