Hej!

Jag berättade i måndags att jag har börjat sommarjobba och ska göra det i två veckor till nu. Jag berättade dock aldrig vad det var jag skulle jobba med och jag har heller aldrig berättat hur jag tyckt att det varit… sååå, jag tänkte att jag kunde göra det idag!

Först och främst vill jag bara säga att jag inte får berätta något personligt, då det är sekretess-belagt. Därför kommer ni inte få läsa om några ”historier” eller specifika händelser som inträffat… men jag kan ju alltid berätta om hur jag upplever arbetet och vad jag tycker om det!

Jag har då fått sommarjobb via kommunen. I våras fick man skicka in sin ansökan och fylla i vad man kunde tänka sig att jobba med, så jag kryssade i de flesta sakerna för att ha en så stor chans som möjligt att få ett jobb i sommar. Jag hade tur (det finns inte så många jobb i kommunen, men väldigt många sökande) och fick ett jobb den första perioden inom äldreomsorgen.

Jag började jobba på en avdelning i måndags och det har varit väldigt lärorikt. Jag har fått veta mycket om organisationen och hur de vill att saker ska skötas och organiseras. Mitt intryck av verksamhetschefen är bara positivt. Hon verkar bry sig mycket om sin personal och hur arbetet går till. Dessutom så har hon tagit sig tid till att förklara lite om hur det bör gå till sen när vi kommer ut på arbetsplatser och vad för skyldigheter och rättigheter som kan gälla när vi kommer ut i arbetslivet. Jag försöker verkligen att ta till mig vad hon säger, för all information och alla arbetsupplevelser kommer att ge mig bättre kunskaper till de andra arbetena jag kanske kommer till i framtiden.

Personalen på min avdelning är väldigt trevlig och de har verkligen sett till att jag kommit in i verksamheten ordentligt (på den nivå man får som sommararbetare).

Det är inte ett så fysiskt ansträngande jobb (åtminstone inte för mig som inte får göra några lyft) och ibland finns där inget att göra för mig (då under lugna stunder medan ordinarie personal kanske fixar med papper eller så). Det kan därför bli lite tråkigt, men jag tycker att tempot ändå är rätt härligt nu på sommaren. Jag lär mig väldigt mycket om hur det är på äldreboenden och vad det faktiskt innebär att vara vårdtagare (vårdtagare är man när man bor på hemmet). Det är många nya intryck varje dag och jag uppskattar allt som jag får lära mig och uppleva där som jag kan bära med mig resten av livet.

Har ni fått något sommarjobb? Vad jobbar ni i så fall med och hur tycker ni att det är?

Ha en bra torsdag så ses vi på midsommar i morgon!

Image

